lördag 5 juli 2014

Margaret Thatcher

Denna bokträff gick av stapeln hemma hos mig! Yey! Boken vi skulle läsa till denna träff var Margaret Thatchers biografi av Gunnel Björk. Jag bakade scones dagen till ära och jag försökte mig på en brittiskinspirerad outfit Och även om jag inte är en människa som bakar särskilt mycket blev sconesen (heter det så i plural??) helt okej och med smör och marmelad blev det riktigt gott.


Jag och Margaret 

Jag dukade upp fikan i vardagsrummet och så satt vi i min stora soffa och pratade om boken. Vi var överens om att boken var bra, informativ utan att bli långrandig på fakta och mycket lättläst. Margaret var en tuff kvinna som jobbade i princip dygnet runt. Hennes man var viktigt rent ekonomiskt för Margaret och som jag tolkade det var deras mycket ett konvenansäktenskap. 

Hon vägrade att kalla sig feminist och ändå var hon banbrytande inom politiken på många vis på grund av att hon var kvinna. Margaret verkade tycka att politik var det bästa som fanns och  det var hennes livs kärlek. Barnen ägnade hon inte mycket tid åt och när hon gjorde det så var sonen en favorit. En intressant fråga är, tycker jag, är att om Margaret varit man hade dessa frågor om familjelivet då varit lika intressanta?

Scones både glutenfria och på vetemjöl.

Några av bokfikarna



Detta var en kort analys av denna biografi men å andra sidan är våra bokträffar  lika mycket för det sociala som för att läsa böcker. För mig är bokfikarna något jag är med i för att det är så himla trevligt! Sen känner jag ett pockande behov av att berätta att jag inte har bott så länge här och därför är det fortfarande tomt på väggarna. Men det skiter kanske ni i :D

Till nästa gång ska vi läsa "Surt sa räven om rabarberna" av Karin Brunk Holkvist.


Ha de finfint tills nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar